Gezondheidszorg
Enterprise Excellence

Beheer uw polikliniek zoals Kaiser Permanente!

Voorspel de vraag en capaciteit van uw polikliniek.
Sarah Misplon

Wat als de polikliniek van het ziekenhuis ook georganiseerd was zoals de Kaiser Permanenteziekenhuizen in de VS? Die bedenking maak ik mij terwijl ik al meer dan een uur aan het wachten ben op mijn afspraak bij de dokter.

Hoe zou het proces dan verlopen? Ik boek mijn afspraak online en ontvang op voorhand een reminder met het juiste tijdstip, de route, parkeermogelijkheden en een link naar mijn digitaal patiëntendossier. De inschrijving kan ik volledig thuis doen, waarna ik de dag zelf enkel nog digitaal moet registreren dat ik er ben. Ook beschik ik over de mogelijkheid om een videoconsult aan te vragen en kan ik mijn medicatie online laten valideren door de arts, online bestellen en naar mijn thuisadres laten opsturen.

Bij vertragingen krijg ik een sms met de vermoedelijke vertraging, zodat ik niet nodeloos in het ziekenhuis moet wachten. In de wachtzaal zie ik hoeveel wachtenden er nog voor mij zijn en via sms word ik verwittigd als het mijn beurt is. Het hele proces is zo ingericht om mij als patiënt een optimale ervaring te bezorgen.

In de ziekenhuizen waar ik als patiënt al geweest ben, kan ik alleen maar dromen van zo’n aanpak. Het is duidelijk, op het vlak van digitalisering en inzetten op een optimale patiëntenervaring kunnen veel ziekenhuizen nog heel wat stappen zetten.

Maar ook op het vlak van planning, sturing en monitoring van de poliklinieken kunnen we nog veel leren van bijvoorbeeld de vliegtuig- of retailindustrie.

Hoe goed is de bezetting van de polikliniek? Wat zijn de wachttijden voor patiënten? Hoe ervaren patiënten de organisatie van de poli?… Allemaal vragen waar heel veel ziekenhuizen het antwoord schuldig op blijven.

Willen we de bezetting optimaliseren en de wachttijden voor patiënten beperken, dan is het belangrijk om inzicht te hebben in de achterliggende data. En dit ontbreekt helaas nog al te vaak bij ziekenhuizen.

En dat is nu net waar de vliegtuig- en retailindustrie zo sterk in zijn. Achter de schermen zijn er datascientists aan het werk om de data met betrekking tot customer experience, wachttijden, bezetting,… continu te monitoren en bijsturingen te voorzien.

En daar worden we als groep Möbius-LoQutus nu net warm van! Hoe mooi zou het zijn als elk ziekenhuis over de digitale tools en dashboards beschikt waardoor artsen en medewerkers zicht krijgen op de belangrijkste kengetallen, zoals ervaring van de patiënt, wachttijden, bezetting,… Op basis van deze informatie kunnen ze stappen zetten om de patiëntenervaring te verbeteren.

Interesse om hierover verder van gedachten te wisselen?

Bedankt voor het lezen

Contacteer onze expert

Sarah Misplon