Enterprise Excellence

Als de kok te weinig in de keuken is..

Ga de keuken van je bedrijf in, observeer en stel zo veel mogelijk vragen om te begrijpen hoe 'de gerechten klaargemaakt worden'.
Peter De Clerck

Een collega vertelde me onlangs een verhaal. Is het waar? Ik weet het eerlijk gezegd niet. Maar het maakt niet uit. Ik weet wel dat het één van die verhalen is die ik gewoon met jullie moest delen.

Dus hier komt het.

Een tijdje geleden gaf deze collega een training in operational excellence aan de managers van de 99e verdieping, als je begrijpt wat ik bedoel. Beeld je gewoon eens in hoe enthousiast hij moet zijn geweest.

Hij had enorm zijn best gedaan en was er zeker van dat zijn boodschap goed overgekomen was, dus deze e-mail de volgende ochtend kwam dan ook geheel onverwacht:

Bedankt voor de training gisteren. Ik heb gezien dat je op donderdag een tijdstip in mijn agenda ingepland hebt om onze fabriek te komen bezoeken en te zien hoe het eraan toegaat op onze werkvloer. Waar had je het gisteren ook weer over? En is het mogelijk om binnen een maand een bezoek van een uur in te plannen? Dat komt ons beter uit. Bedankt.

Nogal een shock.

  • Was hij niet duidelijk genoeg geweest?
  • Waren de mensen aan het slapen tijdens zijn training?

Of dacht hij misschien dat het gemakkelijk zou zijn om het management te stimuleren om de realiteit op de werkvloer te zien? En niet iets om eens te doen als er wat tijd over is?

Zijn verhaal zette me enorm aan het denken. Nu, tot op zekere hoogte althans, want de laatste paar weken leek ik maar niet te kunnen ontkomen aan de vele kookprogramma’s op televisie of zelfs op de sociale media kanalen. Ik vroeg me de hele dag lang af wat een ‘culinair orgasme’ nu precies betekende, maar begon wel te geloven dat er in de keuken precies veel plezier gemaakt wordt.

Eigenlijk lijkt een keuken best wel goed op een kantoorruimte en beheerst een kok de perfect essentie van het creëren van waarde voor zijn klanten als hij hem een heerlijk maal voorschotelt, niet?

Het management aan de andere kant wil echter steeds vaker toegevoegde waarde creëren door tijd in de vergaderzaal door te brengen. Maar creëren we echt waarde voor de klant tijdens vergaderingen in de raad van bestuur of kunnen we eerder zeggen dat we

  • te veel tijd verspillen met het verzamelen van gegevens,
  • een heleboel rapporten opstellen met een enorm aantal KPI’s
  • tussendoor collega’s irriteren,
  • resultaten bespreken die te ver van de realiteit liggen?

Waarom doen we het dan?

Misschien moeten we terug naar een krachtige, maar uiterst eenvoudige manier om organisaties te managen. Deze manier is gebaseerd op gezond verstand en is goedkoop. Waarschijnlijk twee dingen die altijd de aandacht trekken.

Masaaki Imai, de oprichter van Kaizen, bedacht deze manier. Kaizen staat voor continue, graduele verbetering voor alle managers en werknemers. Hij zegt dat, telkens je een promotie krijgt, je jezelf verder van de werkelijkheid verwijdert. Tegen de tijd dat je CEO bent, ben je de domste persoon in je organisatie. Nu ben je vast blij dat je geen CEO bent, toch?

Verder zegt hij dat, hoe hoger je op de ladder klimt, hoe minder je lijkt te weten over de problemen die er zijn binnen de organisatie. Toch worden beslissingen genomen op het niveau waar men weinig of niets van de echte problemen weet.

Als managers denken we dat we dit kunnen voorkomen door op cijfers te vertrouwen, maar net daar gaan we de fout in. Alleen als we naar de Gemba (= de echte plaats, waar alles gebeurt) gaan, kunnen we de cijfers op de juiste manier interpreteren.

Als besluit zou ik dus het volgende willen zeggen: geef jezelf wat tijd, wees niet bang en ga de keuken van je bedrijf in, observeer en stel zo veel mogelijk vragen om te begrijpen hoe ‘de gerechten klaargemaakt worden’. Het is dé plaats waar het werk gedaan wordt en de enige plek waar waarde aan de bedrijfsprocessen toegevoegd kan worden.

  • Los het probleem nu op
  • Zorg ervoor dat het niet meer voorvalt

Het zal uiteindelijk resulteren in betere kwaliteit, resultaat en lagere kosten. Je zult ervan versteld staan in welke mate je bijdraagt aan de waarde die aan de klant geleverd wordt. En wie weet, misschien zal je zelfs begrijpen waarom er in de keuken zoveel plezier gemaakt wordt.

#stopcookingthebooks

Bedankt voor het lezen

Contacteer onze expert

Peter De Clerck